Cílem povinně volitelného kurzu je seznámit studenty s problematikou dětství ve středověku a v raném novověku. Dětství i adolescence představují klíčovou, formativní součást života jednotlivce. Pochopení těchto životních fází a zejména toho, jak na děti předmoderní societa nahlížela, jakou v ní hrály roli, jak o ně pečovala, vzdělávala je i chránila, vypovídá mnohé nejen o tehdejším postavení dětí samotných, ale především pak o celé společnosti. Děti a dětství budou sledovány napříč sociálním spektrem (panovnický dvůr, šlechta, města, poddaní), a to v komparativní rovině (české země, habsburská monarchie i další oblasti Evropy). Pozornost se soustředí rovněž na klíčové vývojové aspekty problematiky. Součástí kurzu bude rovněž představení metod výzkumu i práce s relevantními prameny různého druhu.
Cílem předmětu je uvedení studentů do problematiky soužití Čechů a Němců v českých zemích v letech 1848-1947. Na začátku tohoto období stojí revoluční rok 1848, během něhož bylo dokončeno formování dvou moderních národů. Konec období představuje odsun Němců z Československa po druhé světové válce. Kurs se bude zabývat vývojem česko-německých vztahů během těchto 100 let. Pozornost bude věnována politickým událostem, které měly vliv na česko-německé vztahy, ale také ekonomickým, sociálním a kulturním aspektům. Jednotlivá témata budou vždy představena obecně a vybrané problémy poté analyzovány detailně na základě práce s prameny a literaturou.
V rámci výkladu o českých dějinách se přednášky budou orientovat na období od příchodu Slovanů na naše území, vznik prvních státních útvarů, konstituování českého středověkého státu Přemyslovců, přes období jeho vzestupu za vlády posledních Přemyslovců a Lucemburků až po husitskou revoluci, dále na klíčové momenty českých dějin od husitských válek, přes období poděbradské do konce jagellonské vlády. Vedle základního historického přehledu jsou zejm. v seminářích rozebírána speciální problémová témata, důraz je kladem i na práci s dobovými dokumenty.

V rámci výkladu o českých dějinách se přednášky budou orientovat na období od příchodu Slovanů na naše území, vznik prvních státních útvarů, konstituování českého středověkého státu Přemyslovců, přes období jeho vzestupu za vlády posledních Přemyslovců a Lucemburků až po husitskou revoluci, dále na klíčové momenty českých dějin od husitských válek, přes období poděbradské do konce jagellonské vlády. Vedle základního historického přehledu jsou zejm. v seminářích rozebírána speciální problémová témata, důraz je kladem i na práci s dobovými dokumenty.

V rámci výkladu o českých dějinách se přednášky budou orientovat na období od příchodu Slovanů na naše území, vznik prvních státních útvarů, konstituování českého středověkého státu Přemyslovců, přes období jeho vzestupu za vlády posledních Přemyslovců a Lucemburků až po husitskou revoluci, dále na klíčové momenty českých dějin od husitských válek, přes období poděbradské do konce jagellonské vlády. Vedle základního historického přehledu jsou zejm. v seminářích rozebírána speciální problémová témata, důraz je kladem i na práci s dobovými dokumenty.
V rámci výkladu o českých dějinách se přednášky budou orientovat na období od příchodu Slovanů na naše území, vznik prvních státních útvarů, konstituování českého středověkého státu Přemyslovců, přes období jeho vzestupu za vlády posledních Přemyslovců a Lucemburků až po husitskou revoluci, dále na klíčové momenty českých dějin od husitských válek, přes období poděbradské do konce jagellonské vlády. Vedle základního historického přehledu jsou zejm. v seminářích rozebírána speciální problémová témata, důraz je kladem i na práci s dobovými dokumenty.
Cílem kurzu je v závěrečné etapě vzniku bakalářských prací umožnit průběžné konzultace, diskusi nad tématy jednotlivých bakalářských zadání a kontrolu, která má přispět k vytvoření optimálních podmínek pro vznik kvalitních studentských prací. Studenti v rámci semináře prezentují své metodologické postupy, průběžné výsledky a závěry práce. Důležitou součástí kurzu je i příprava na obhajobu.
Cíle předmětu: Studenti předmětu se seznámí se slovní zásobou týkající se jednotlivých uměleckých kategorií. Během kurzu budou prováděny aktivity, které povedou k osvojení této slovní zásoby. Studenti se budou zabývat texty souvisejícími s jednotlivými tématy. Budou schopni porozumět textu jako celku, orientovat se v něm, vyhledat podstatné informace. Na základě textů budou studenti konfrontováni s gramatickými jevy, které jsou pro takové texty typické. Následná cvičení tyto jevy prohloubí. Způsob výuky: frontální, skupinová, práce s textem